Panasonic





Sejarah Panasonic kembali kepada apabila Konosuke Matsushita menubuhkan Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works iaitu seorang penjual soket lampu duplex pada tahun 1918. Produk yang pertama dihasilkan ialah lampu basikal dan dipasarkan dibawah nama National. Syarikat itu berkembang dan berkembang menjadi salah satu syarikat elektronik terkemuka di Jepun dan terkemuka di dunia hari ini. Namun, pada 10 Januari 2008, syarikat Matsushita Electric telah mengumumkan penukaran nama kepada "Panasonic Corporation" dan telah jenama produk telah bertukar secara menyeluruh peringkat global pada 1 Oktober 2008. Keputusan penukaran nama ini telah dipersetujui oleh semua pemegang saham semasa menyuarat ahli lembaga pengarah pada 26 Jun 2008.

Panasonic jenama telah diwujudkan pada tahun 1955 dan pertama kali digunakan sebagai satu jenama untuk pembesar suara audio. Ia adalah gabungan perkataan, "Pan", dan "Sonic", bunyi dan mempunyai makna membawa bunyi Syarikat kami mencipta kepada dunia.

Falsafah iaitu kepercayaan dalam objektif pengurusan adalah asas untuk menumpukan diri untuk kemajuan dan pembangunan masyarakat dan kesejahteraan semua orang di seluruh dunia telah menjadi asas kepada syarikat.
 
Panasonic diasaskan oleh Konosuke Matsushita seorang pengusaha industri jepun. Panasonic adalah perusahaan elektronik terbesar di Jepun. Pada keramaian orang Jepun, Konosuke Matsushita ialah “the god of management” 



Nama Pengasas               : Konosuke Matsushita
Tarikh Lahir                      : 27 November 1894
Tempat Lahir                    : Wakayama Prefecture, Japan
Tarikh Bersemadi              : 27 April 1989
Tempat Bersemadi            : Moriguchi, Osaka Prefecture, Japan

Antara produk yang dikeluarkan oleh kilang Panasonic ialah produk elektrik dan produk elektronik. produk yang dahulunya dicipta bersaiz besar dan kini telah banyak dilakukan perubahan dan inovasi mengecilkan saiz, memberi ketahanan yang kuat, dan jangka hayar yang lebih lama. Produk panasonic juga adalah produk pertama yang mengeluarkan produk mesra alam iaitu produk yang menggunakan kurang tenaga dan kurang membebaskan karbon.








Sumber : http://panasonic.net/history/
               http://www.panasonic.com/my/business.html
               http://en.wikipedia.org/wiki/Panasonic
               http://panasonic.net/brand/history/