Giorgia Armani

Profile of Entrepreneur by Popular Product Invention




Giorgia Armani merupakan koleksi fesyen Itali bertaraf antarabangsa yang ditubuhan oleh pereka fesyen Giorgio Armani yang berkeupayaan untuk mereka, membuat, mengedar dan menjual sendiri busana, pakaian, barangan kulit berkualiti, kasut, jam tangan barangan emas, aksesori, kaca mata, alatan kosmetik dan barangan perabut untuk hiasan dalaman rumah. Kesemua jenama ini dipasarkan mengikut beberapa sub-label termasuk Giorgio Armani, Armani Collezioni, Emporio Armani, AJ | Armani Jeans, AX | Armani Exchange, Armani Junior, dan Armani/Casa. Nama Armani telah sinonim dengan fesyen mewah dan merupakan jenama yang berprestij di dalam industry fesyen. Pada hujung tahun 2005, jualan untuk syarikat ini mencecah 1.69 bilion. Armani Exhange Enterprise yang berpangkalan di ibu pejabat Toronto merupakan kepunyaan Aladdin Hasmin.

Selepas berkhidmat bersama tentera, Armani berkerja sebagai ‘window dresser’ di Rinascente, sebuah pasaraya di Milan. Dia juga menjadi jurujual pakaian lelaki di pasaraya tersebut, dimana dari situ dia memperoleh pengalaman berharga mengenai aspek-aspek pasaran pakaian lelaki dalam industry fesyen. Pada pertengahan 1960s, Armani telah berpindah ke syarikat Nino Cerruti, di mana dia ditugaskan untuk mereka fesyen pakaian lelaki. Kemahirannya mempunyai permintaan tinggi sehingga dekad seterusnya, sementara berkerja di Cerutti, Armani mengambil upah untuk menyumbang kreativiti rekaannya kepada hampir 10 pengilang pada satu masa. Pada penghujung 1960, Armani telah berjumpa dengan Sergio Galeotti, pelukis pelan senibina. Permulaan untuk perhubungan peribadi dan professional yang berpanjangan beberapa tahun lama. Pada tahun 1973, Galeotti memujuk Armani untuk membuka sebuah pejabat berkonsepkan rekaan fesyen di Milan, 37 corso Venezia. Dengan pembukaan pejabat itu, telah menjadikan pengaruh Armani meluas disebabkan pada masa yang sama Armani sedang berkerja sebagai pereka fesyen bebas untuk beberapa syarikat fesyen terkemuka termasuklah Allegri, Bagutta, Hilton, Sicons, Gibò, Montedoro, dan Tendresse. Pihak wartawan antarabangsa menyedari akan kebijaksanaan Armani dalam reka fesyen. Mereka juga kagum dengan fesyen yang ditunjukan di Sala Bianca, Pitti Palace di Florence. Pengalaman mengajar Armani untuk mereka sesuatu mengikut citarasa tersendiri. Pada tahun 1975, Armani telah menubuhkan Giorgio Armani Spa di Milan bersama kerjasama rakannya Galeotti. Pada bulan October 1975, Armani mempersembahkan koleksi pertamanya pakaian untuk musin bunga dan panas 1976 berjenamakan namanya sendiri. Armani juga memperkenalkan koleksi pakaian untuk wanita juga.



Antara Produk keluaran







Business Philosophy & Business Strategies


Tidak seperti amalan-amalan biasa penjenamaan yang biasanya dilihat dalam industri barangan pengguna, falsafah penjenamaan dalam fesyen dan industri barangan mewah agak unik dan berdasarkan personaliti .Kebanyakan daripada rumah-rumah fesyen terkenal seperti Christian Dior, Yves Saint-Laurent, Gucci, Versace, Giorgio Armani dan ramai orang lain telah dibina berdasarkan personaliti pengasas-pengasas. Kerana reka bentukialah ramuan paling penting untuk fesyen dan pakaian mewah, stail tersendiri pereka-pereka ini menjadi penting mencipta dan membenarkan strategi jenama fesyen. Ia rekaan-rekaan unik ini dan corak-corak yang mencerminkan personaliti pencipta mereka yang memberi sebuah identitibagi jenama dan bantuan untuk membezakannya dari yang lain.


Gedung fesyen Giorgio Armani, seperti banyak rumah-rumah fesyen lain,telah dibina berdasarkan sahsiah tersendiri dan identiti Giorgio Armani. Jenama mengambil identiti pengasas melalui rekaan-rekaan yang diwujudkan
Walaupun aspek  industri fesyen ini menyediakan rumah-rumah fesyen bersama dengan seorang yang kuat rasa pembezaan yang akan dapat disampaikan dalam satu  bentuk ketara dan visual, ia juga menimbulkan satu ancaman yang serius. Bila keseluruhan jenama satu dan gedung fesyen dibina berdasarkan personaliti dan identiti pengasas-pengasas, ia menjadi satu cabaran utama untuk menjaga jenama selepas kematian pengasas, sesuatu kebanyakan rumah-rumah fesyen telah menyedari perkara ini.



Market Share, Sales Turnover, Number of Outlets, Recognition, Adoption & Acceptance of Product


Giorgio Armani ialah President and Chief Executive Officer Armani Group dan pemegang syer tunggal Giorgio Armani S.p.A., satu daripada fesyen utama dan reka bentuk rumah gaya hidup dunia, dengan 5,000 pekerja, 13 kilang , dan satu rangkaian  500 kedai eksklusif dalam 46 negara di seluruh dunia. Di bawah kepimpinan Giorgio Armani, syarikatnya merupakan satu-satunya syarikat persendirian yang berdiri teguh dengan strategi yang meluas dan berpotensi.

Lima tahun lepas, melalui satu program pelaburan strategic berjumlah lebih daripada 650 juta euro dijana secara dana dalaman,mewakili satu pelaburan semula 70% aliran tunai, Armani Group telah mencapai objektif, di mana aspek-aspek utama reka bentuk, pembuatan, pengagihan dan runcit semua merupakan di bawah kawalan selia, sementara  kadar tumbesaran tahunan  14% atas tempoh sama.

 Pada Mei 2005 Giorgio Armani S.p.A. menandatangani satu perjanjian dengan Emaar Properties untuk mewujudkan satu siri Armani Hotels & Resorts. Di bawah syarat-syarat perjanjian ini Giorgio Armani menanggung tanggungjawab untuk melaksanakan konsep rekaan yang akan mentakrifkan gaya dan suasana satu rangkaian antarabangsa baru hotel-hotel, resort-resort dan kediaman mewah dan dijadualkan dibuka di dunia seperti bandar utama dan destinasi pelancong. Keanggunan dan keharmonian merupakan tunjang projek itu, menawarkan tetamu peluang menikmati  pengalaman menakjubkan dalam gaya hidup Armani. Hotel-hotel Armani akan dibuka di Dubai pada 2009 , diikuti  Milan pada 2010..
Semasa kerjayanya En. Armani telah menerima banyak anugerah antarabangsa dan tempatan. Ini termasuk Commendatore dell'Ordine al Merito della Repubblica , dan Grand'Ufficiale dell'Ordine al Merito della Repubblica (Anugerah-anugerah kerajaan tertinggi Itali), dan Award for Best International Designer, Lifetime Achievement Award untuk pakaian lelaki dan untuk seni dan fesyen dari Council of Fashion Designers of America.  Dia juga pernah dihargai  Honorary Doctorate dari Royal College of Art London , dan mempunyai satu Honorary Degree dari Accademia di Brera Milan. Pada 2006 dia telah dianugerahkan satu Honorary Degree dari Central Saint Martins College of Art and Design London , dan dalam 2007 dia menerima satu Honorary Degree dalam Industrial Design dari Politecnico University of Milan.