7 Eleven

Kisah Joe C. Thompson , Jr ||7eleven

Keda i Serbanika 7Eleven Bermula semasa  segelen susu berharga US  56 sen dan ais telah dijual dalam blok dan bukan beg untuk kotak ais kembali pada tahun 1927 , seorang pekerja berdaya usaha Southland Ice Syarikat , " Uncle Johnny " Jefferson Green, mula menawarkan susu , roti dan telur dari kedai ais.
Dia segera melihat keperluan untuk menjual  barang-barang ini untuk pelanggan yang berada di luar kawasan dan pulang lewat setiap hari. Beliau menjual banyak barang-barang ini pada hari Ahad dan petang apabila kedai-kedai runcit ditutup.
Menyedari kemungkinan idea Uncle Johnny untuk memberi pelanggan apa yang mereka mahu dan apabila mereka memerlukannya, Joe C. Thompson , Jr, salah seorang pengasas dan kemudian presiden dan pengerusi Southland Corporation, mula menjual barisan produk  lain sekitar kilang ais .. Pada masa itu, syarikat itu mempunyai lapan kilang ais dan 21 kedai ais runcit.
Peruncitan dengan itu kemudahan dilahirkan. Semakin ramai pelanggan tertarik  pada kepada idea baru ini, dan syarikat itu meningkat kepada 60 Southland yang memiliki  kedai ais runcit dalam satu dekad.





Tote Em Store
Sejarah asal kedai adalah dinamakan Tote Em Store dan kemudiannya pada tahun 1946 , nama Tote'm ditukar kepada 7 -Eleven untuk mencerminkan kedai-kedai ' baru, jam dilanjutkan - 7 pagi hingga 11 malam, tujuh hari seminggu.
Seperti kedai-kedai meningkat pada tahun 1950, kedai-kedai runcit kemudian berkhidmat sebagai " ibu-dan -pop " kedai runcit kejiranan , yang " kedai  ais , " kedai tenusu, pasar raya dan makanan jadi semua dalam satu lokasi.
Pada masa ini, kedai-kedai 7 -Eleven dibuka di bahagian-bahagian Texas untuk kali pertama. Tidak lama selepas itu , 7 -Eleven berkembang merentasi negeri ke Florida , Maryland , Virginia dan Pennsylvania. 7 -Eleven yang kini dikendalikan beratus-ratus kedai di seluruh negara.
Mewujudkan Reaksi Rantaian
Dengan pemilikan meningkat kereta , industri ini berkembang pesat bersama-sama dengan keperluan pengguna untuk membeli-belah mudah. Kedai serbaneka mula mewujudkan diri di pinggir bandar dan kawasan-kawasan terlalu kecil untuk menghendaki pasar raya yang baru. 7 -Eleven dipermodalkan pada idea ini dan meningkat kepada 1,000 kedai pada tahun 1963.
Pada tahun yang sama , satu 7 -Eleven ® kedai di Austin , Texas , terletak berhampiran dengan Universiti Texas , tinggal begitu sibuk selepas perlawanan bola sepak , maka ia dekat. Kedai itu hanya kekal terbuka. Pada malam itu begitu berjaya ; kedai mula tinggal dibuka 24 jam setiap hujung minggu.




Satu Revolusi Minuman
Mempunyai sejarah yang panjang dan unik, minuman ® slurpee mencipta satu lagi sebab untuk pelanggan untuk datang ke 7-Eleven, dan kerap. Sensasi minuman berkarbonat separuh beku pada asalnya diperkenalkan sebagai " Icee " pada tahun 1965 dan kemudian melancarkan semula sebagai minuman slurpee oleh agensi iklan 7 -Eleven itu. Rayuan itu telah memberikan minuman 7 -Eleven peluang untuk mengiklan dan mempromosikan produk yang seperti tidak pernah sebelum ini di lebih daripada 1,500 kedai-kedai.
Menjelang akhir tahun 1969 , 7- Eleven adalah lebih dikenali dengan minuman slurpee dan meningkat kepada kira-kira 3,500 kedai di Amerika Syarikat dan pergi antarabangsa dengan membuka kedai-kedai di Kanada. Sebahagian daripada pertumbuhan itu dicapai apabila 7 -Eleven memasuki thefranchising perniagaan dengan pembelian 127 francais California Speedee Marts pada tahun 1963.
Syarikat itu kemudian pergi selatan ke Mexico dan menandatangani perjanjian pelesenan. Pada tahun 1974 , syarikat itu mencapai ke - kedai peristiwa 5000 , dan terus pengembangan antarabangsa di luar negara di Jepun.

Perkhidmatan selfservice  Bertukar Industri Kemudahan
Seperti rutin kerja dan kehidupan masa lapang terus berubah, layan diri adalah penting dalam perubahan keperluan pelanggan masa ditekan. Bermula pada tahun 1970-an , diri berkhidmat petrol datang ke berkembang 7 -Eleven lokasi kedai .
Beberapa ciptaan dan mesin kecil, seperti kaunter -atas ketuhar gelombang mikro , diri berkhidmat mata air soda dan roller grill, mewujudkan peluang baru merchnadising cepat-dan layan diri. Ini kemudahan gave7 -Eleven yang terus menelan Big ® minuman mata air dan Bite Big ® anjing panas.
Ini kemudahan dengan cepat menjadi popular di negara-negara lain, seperti kedai-kedai well.7 -Eleven dibuka di Australia , Sweden , Taiwan , Hong Kong , Singapura , Guam , Malaysia dan Filipina pada tahun 1970-an dan 1980-an awal. Bilangan cawangan Antarabangsa pada masa ini beberapa 2,500 kedai-kedai.



7eleven Di Malaysia 

7 -Eleven Malaysia Sdn. Bhd adalah pemilik dan pengendali kedai 7 -Eleven di Malaysia. Diperbadankan pada 4 Jun 1984, 7- Eleven Malaysia telah mencipta nama dalam senario peruncitan dan telah menjadi ikon terkenal selama lebih 28 tahun
Setelah mencapai tanda 1,000 di kedai-kedai rangkaian, 7- Eleven Malaysia membuka pintu untuk usahawan tempatan melalui program francais yang unik pada tahun 2009 yang menjadi francaisor yang pertama di pasaran tempatan untuk menawarkan kedai-kedai membuat keuntungan yang sedia ada kepada pemegang francais yang terbesar tunggal rantaian kedai dengan lebih 1,497 kedai di seluruh negara , 7 -Eleven Malaysia menyediakan lebih 800,000 pelanggan setiap hari. Kedai-kedai 7 -Eleven boleh ditemui di seluruh daerah komersial yang sibuk untuk tenang sebatian kediaman pinggir bandar di seluruh Malaysia , dari stesen minyak dan stesen LRT ke pusat membeli-belah dan institusi perubatan.
Setiap kedai 7 -Eleven membawa lebih 2,200 SKU , termasuk jenama proprietari kami seperti minuman slurpee dibekukan dan minuman ringan Besar terus menelan mata air. Kepelbagaian perkhidmatan yang ada di 7-Eleven termasuk jualan kad tambah nilai telefon bimbit, kartrij dakwat isi semula , fotokopi , faks , mesin juruwang automatik ( ATM) dan papan buletin untuk notis komuniti kejiranan
 Pada tahun 2009 , 7 -Eleven memperkenalkan kopi dibancuh segar dan minuman lain panas bersama-sama dengan makanan segar dibungkus dan kedai roti untuk kemudahan pelanggan mencari makanan panas sedia untuk makan. Semua barang-barang makanan yang dijual di 7 -Eleven adalah disahkan HALAL dan menjalani kawalan kualiti yang ketat untuk memastikan tastefulness dan kesegaran.

Sebagai kedai kejiranan utama, pembangunan komuniti adalah di tengah-tengah rangka kerja tanggungjawab sosial korporat 7 -Eleven itu. 7 -Eleven Penjagaan Komuniti adalah entiti bukan keuntungan yang ditubuhkan untuk melaksanakan tanggungjawab sosial korporat 7 -Eleven Malaysia dan inisiatif dermawan . Kami percaya dalam memberikan kembali kepada masyarakat di mana kami beroperasi , dengan komitmen untuk menyokong kumpulan yang kurang bernasib baik dan mengekalkan usaha pemuliharaan alam sekitar di peringkat masyarakat tempatan di semua wilayah.

rujukan :
http://corp.7-eleven.com/AboutUs/History/tabid/75/Default.aspx
http://www.7eleven.com.my/
http://businesstoday.intoday.in/story/london-business-school-case-study-on-7-eleven/1/194769.html