Kisah Joe C. Thompson , Jr ||7eleven
Keda
i Serbanika 7Eleven Bermula semasa segelen susu berharga US 56 sen
dan ais telah dijual dalam blok dan bukan beg untuk kotak ais kembali
pada tahun 1927 , seorang pekerja berdaya usaha Southland Ice Syarikat ,
" Uncle Johnny " Jefferson Green, mula menawarkan susu , roti dan
telur dari kedai ais.
Dia segera melihat keperluan untuk menjual
barang-barang ini untuk pelanggan yang berada di luar kawasan dan
pulang lewat setiap hari. Beliau menjual banyak barang-barang ini pada
hari Ahad dan petang apabila kedai-kedai runcit ditutup.
Menyedari
kemungkinan idea Uncle Johnny untuk memberi pelanggan apa yang mereka
mahu dan apabila mereka memerlukannya, Joe C. Thompson , Jr, salah
seorang pengasas dan kemudian presiden dan pengerusi Southland
Corporation, mula menjual barisan produk lain sekitar kilang ais ..
Pada masa itu, syarikat itu mempunyai lapan kilang ais dan 21 kedai ais
runcit.
Peruncitan dengan itu kemudahan dilahirkan. Semakin ramai
pelanggan tertarik pada kepada idea baru ini, dan syarikat itu
meningkat kepada 60 Southland yang memiliki kedai ais runcit dalam satu
dekad.
Tote Em Store
Sejarah asal kedai adalah dinamakan
Tote Em Store dan kemudiannya pada tahun 1946 , nama Tote'm ditukar
kepada 7 -Eleven untuk mencerminkan kedai-kedai ' baru, jam dilanjutkan
- 7 pagi hingga 11 malam, tujuh hari seminggu.
Seperti kedai-kedai meningkat pada tahun 1950, kedai-kedai runcit
kemudian berkhidmat sebagai " ibu-dan -pop " kedai runcit kejiranan ,
yang " kedai ais , " kedai tenusu, pasar raya dan makanan jadi semua
dalam satu lokasi.
Pada masa ini, kedai-kedai 7 -Eleven dibuka di bahagian-bahagian
Texas untuk kali pertama. Tidak lama selepas itu , 7 -Eleven berkembang
merentasi negeri ke Florida , Maryland , Virginia dan Pennsylvania. 7
-Eleven yang kini dikendalikan beratus-ratus kedai di seluruh negara.
Mewujudkan Reaksi Rantaian
Dengan pemilikan meningkat kereta , industri ini berkembang pesat
bersama-sama dengan keperluan pengguna untuk membeli-belah mudah. Kedai
serbaneka mula mewujudkan diri di pinggir bandar dan kawasan-kawasan
terlalu kecil untuk menghendaki pasar raya yang baru. 7 -Eleven
dipermodalkan pada idea ini dan meningkat kepada 1,000 kedai pada tahun
1963.
Pada tahun yang sama , satu 7 -Eleven ® kedai di Austin , Texas ,
terletak berhampiran dengan Universiti Texas , tinggal begitu sibuk
selepas perlawanan bola sepak , maka ia dekat. Kedai itu hanya kekal
terbuka. Pada malam itu begitu berjaya ; kedai mula tinggal dibuka 24
jam setiap hujung minggu.
Satu Revolusi Minuman
Mempunyai
sejarah yang panjang dan unik, minuman ® slurpee mencipta satu lagi
sebab untuk pelanggan untuk datang ke 7-Eleven, dan kerap. Sensasi
minuman berkarbonat separuh beku pada asalnya diperkenalkan sebagai "
Icee " pada tahun 1965 dan kemudian melancarkan semula sebagai minuman
slurpee oleh agensi iklan 7 -Eleven itu. Rayuan itu telah memberikan
minuman 7 -Eleven peluang untuk mengiklan dan mempromosikan produk yang
seperti tidak pernah sebelum ini di lebih daripada 1,500 kedai-kedai.
Menjelang
akhir tahun 1969 , 7- Eleven adalah lebih dikenali dengan minuman
slurpee dan meningkat kepada kira-kira 3,500 kedai di Amerika Syarikat
dan pergi antarabangsa dengan membuka kedai-kedai di Kanada. Sebahagian
daripada pertumbuhan itu dicapai apabila 7 -Eleven memasuki
thefranchising perniagaan dengan pembelian 127 francais California
Speedee Marts pada tahun 1963.
Syarikat itu kemudian pergi
selatan ke Mexico dan menandatangani perjanjian pelesenan. Pada tahun
1974 , syarikat itu mencapai ke - kedai peristiwa 5000 , dan terus
pengembangan antarabangsa di luar negara di Jepun.
Perkhidmatan selfservice Bertukar Industri Kemudahan
Seperti
rutin kerja dan kehidupan masa lapang terus berubah, layan diri adalah
penting dalam perubahan keperluan pelanggan masa ditekan. Bermula pada
tahun 1970-an , diri berkhidmat petrol datang ke berkembang 7 -Eleven
lokasi kedai .
Beberapa ciptaan dan mesin kecil, seperti kaunter
-atas ketuhar gelombang mikro , diri berkhidmat mata air soda dan
roller grill, mewujudkan peluang baru merchnadising cepat-dan layan
diri. Ini kemudahan gave7 -Eleven yang terus menelan Big ® minuman mata
air dan Bite Big ® anjing panas.
Ini kemudahan dengan cepat
menjadi popular di negara-negara lain, seperti kedai-kedai well.7
-Eleven dibuka di Australia , Sweden , Taiwan , Hong Kong , Singapura ,
Guam , Malaysia dan Filipina pada tahun 1970-an dan 1980-an awal.
Bilangan cawangan Antarabangsa pada masa ini beberapa 2,500
kedai-kedai.
7eleven Di Malaysia
7
-Eleven Malaysia Sdn. Bhd adalah pemilik dan pengendali kedai 7 -Eleven
di Malaysia. Diperbadankan pada 4 Jun 1984, 7- Eleven Malaysia telah
mencipta nama dalam senario peruncitan dan telah menjadi ikon terkenal
selama lebih 28 tahun
Setelah
mencapai tanda 1,000 di kedai-kedai rangkaian, 7- Eleven Malaysia
membuka pintu untuk usahawan tempatan melalui program francais yang unik
pada tahun 2009 yang menjadi francaisor yang pertama di pasaran
tempatan untuk menawarkan kedai-kedai membuat keuntungan yang sedia ada
kepada pemegang francais yang terbesar tunggal rantaian kedai dengan
lebih 1,497 kedai di seluruh negara , 7 -Eleven Malaysia menyediakan
lebih 800,000 pelanggan setiap hari. Kedai-kedai 7 -Eleven boleh ditemui
di seluruh daerah komersial yang sibuk untuk tenang sebatian kediaman
pinggir bandar di seluruh Malaysia , dari stesen minyak dan stesen LRT
ke pusat membeli-belah dan institusi perubatan.
Setiap kedai 7 -Eleven membawa lebih 2,200 SKU , termasuk jenama
proprietari kami seperti minuman slurpee dibekukan dan minuman ringan
Besar terus menelan mata air. Kepelbagaian perkhidmatan yang ada di
7-Eleven termasuk jualan kad tambah nilai telefon bimbit, kartrij dakwat
isi semula , fotokopi , faks , mesin juruwang automatik ( ATM) dan
papan buletin untuk notis komuniti kejiranan
Pada tahun 2009 , 7
-Eleven memperkenalkan kopi dibancuh segar dan minuman lain panas
bersama-sama dengan makanan segar dibungkus dan kedai roti untuk
kemudahan pelanggan mencari makanan panas sedia untuk makan. Semua
barang-barang makanan yang dijual di 7 -Eleven adalah disahkan HALAL dan
menjalani kawalan kualiti yang ketat untuk memastikan tastefulness dan
kesegaran.
Sebagai
kedai kejiranan utama, pembangunan komuniti adalah di tengah-tengah
rangka kerja tanggungjawab sosial korporat 7 -Eleven itu. 7 -Eleven
Penjagaan Komuniti adalah entiti bukan keuntungan yang ditubuhkan untuk
melaksanakan tanggungjawab sosial korporat 7 -Eleven Malaysia dan
inisiatif dermawan . Kami percaya dalam memberikan kembali kepada
masyarakat di mana kami beroperasi , dengan komitmen untuk menyokong
kumpulan yang kurang bernasib baik dan mengekalkan usaha pemuliharaan
alam sekitar di peringkat masyarakat tempatan di semua wilayah.
rujukan :
http://corp.7-eleven.com/AboutUs/History/tabid/75/Default.aspx
http://www.7eleven.com.my/
http://businesstoday.intoday.in/story/london-business-school-case-study-on-7-eleven/1/194769.html